Prodent

In 2011 werd door Unilever besloten De Prodent/Zendium fabriek te sluiten en productie naar Frankrijk te verplaatsen.

Daarmee gingen 55 banen verloren. Eerdere samenwerking met sluitingstrajecten (Calvé en Knor) deed Unilever besluiten ons in contact te brengen met het MT in Amersfoort om hun bij dit proces te helpen.

Door de jaren heen is er een grote afhankelijkheid ontstaan van Albert Heijn. Aan de ene kant fijn, vertrouwd en veilig maar toen Albert Heijn zijn koers wijzigde en niet ‘automatisch’ voor Stegeman koos, werd het heel spannend en onrustig.

 

Met trots de deur uit en met vertrouwen de toekomst in

Ons geloof is dat ook in deze negatieve situaties je kan werken vanuit een droom, een verlangen. De droom werd gemaakt en samengevat in de zin: “Met trots de deur uit en met vertrouwen de toekomst in!”. Vervolgens werden medewerkers uitgenodigd om hier invulling aan te geven.

De Droomfabriek heeft ons wakker geschud.

Heel veel initiatieven werden opgepakt, zoals een boek over de geschiedenis en met foto’s van alle medewerkers; een film over het sluitingsproces; machines werden ontmanteld en weer werkend opgebouwd in Frankrijk; etc.

Het grote verschil was dat dit niet initiatieven waren die van boven opgelegd werden, maar dat het initiatieven waren die vanuit de mensen zelf kwamen en ook zelf vormgegeven werden. Ze werden uitgedaagd op de droom. Als je met trots de deur uit wil stappen, hoe ga je dan die machine ontmantelen? Zoals ‘gebruikelijk’: boos, alles in een krat donderen en essentiële stukken achterhouden? of met trots: zelf ontmantelen, zelf in Frankrijk weer helpen opbouwen en zelf daar de operators helpen het draaiende te krijgen? Voor het laatste is gekozen. Een gevolg was dat de productie op peil bleef op een manier die Unilever nog nooit had meegemaakt.

 

De droom maakt het verschil

Dit werkten we uit in 3 heldere doelstellingen: 100% transparantie, 50% vlees en 0% waste. Alles wat we doen en communiceren mag iedereen zien en checken. De footprint van vlees is zo groot dat we 50% moeten minderen en vervangen door vegetarische of andere vormen van ‘vlees’.

We hebben van iets negatiefs iets positiefs gemaakt.

We gooien niets meer weg van het beest. Het is een leven geweest en dat gaan we niet weggooien. Dit vertalen we momenteel in concrete producten.

Deel dit artikel