De impact van purpose gedreven zijn, heeft ook een waanzinnig effect op de eigen organisatie.

Ernst&Young berekende de impact die purpose gedreven organisaties hebben.

Met ‘purpose gedreven’ bedoelen we dat het bedrijf zich heeft ingericht om een bijdrage te leveren aan een hoger doel, zoals het terugdringen van de CO2 uitstoot, het creëren van eerlijke handel, het verbeteren van het leven op aarde. Zij streven geen winstmaximalisatie na, maar purpose maximalisatie.

Zij maken daardoor andere keuzes, denken niet in concurrentie, delen hun kennis, zijn transparant en vertellen over hun imperfecties.

Deze wereldverbeteraars zijn lange tijd door de gevestigde orde gezien als een exotisch soort van een ander eiland.

Ze legden deze bedrijven langs de performance lat.

Performance Lat

Medewerkers van purpose gedreven organisaties zijn 40% meer betrokken bij en 70% meer tevreden over het werk dat ze afleveren. De kans dat ze blijven is 300% groter in vergelijking met andere bedrijven.

Klanten zijn tevredener: 79% zegt bereid te zijn een organisatie met een purpose aan te bevelen bij anderen en 89% denkt dat deze bedrijven de beste kwaliteit leveren.

Aandeelhouders opgelet: purpose gedreven organisatie presteren 10 maal beter (periode 1996-2011) en halen 120% meer rendement op de aandelenbeurs (2013) (bron: E&Y.com)

Deel dit artikel