Op zoek naar de koplopers

Wat voor spinsels spelen er in je hoofd als je een bedrijf start dat je de ‘Droomfabriek’ noemt?

In ieder geval een paar ambitieuze ideeën om het verschil te willen maken in de wereld, moet oprichter en eigenaar Ralph Zebregs hebben gedacht. Hij studeerde Economie in Rotterdam maar werd pas enthousiast in de collegebanken toen hij Psychologie ‘erbij’ mocht doen. Na een paar jaar voor een werkgever te hebben gezwoegd, besloot hij in 2000 zijn eigen droom na te jagen als zelfstandig ondernemer.

Meneer, u heeft niet eens een ondernemingsplan, wat denkt u te gaan bereiken?
Kamer van Koophandel

Kamer van Koophandel

Bij de Kamer van Koophandel reageerden ze verbaasd: ‘meneer, u heeft niet eens een ondernemingsplan, wat denkt u te gaan bereiken?’ Menig starter zou na zo’n confrontatie zijn afgehaakt. Zebregs niet. Het kostte wat tijd voordat hij zijn droom had uitgewerkt, maar nu staat er een prachtig bedrijf met 14 bevlogen ‘Droomfabriekers’ dat organisaties helpt om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, en zelfs meer dan dat. De Droomfabriek zet mensen bij bedrijven en instanties aan het denken over hun purpose; over ‘waarom’ een organisatie de dingen doet die ze doet, en hoe ze daarbij bijdraagt aan een betere, waardevollere wereld.

 

Alles wat we ondernemen begint met een droom
Ralph Zebregs

“Ham”burgers

‘Alles wat we ondernemen begint met een droom’, vertelt Zebregs. ‘We komen bij veel organisaties waar die droom helder moet worden gemaakt. Dat betekent: een idee of een verandering uit de negatieve context halen en vertalen naar een positief verlangen. In plaats van de focus op angst omdat dingen niet bij het oude blijven, kijken naar de nieuwe kansen die ontstaan en de energie die dat oplevert. Als mensen bijvoorbeeld minder vlees gaan eten, zal dat het aantal verkochte hamburgers drastisch beïnvloeden. Maar misschien kun je wel flinke hoeveelheden vegetarische “ham”burgers verkopen waar veel meer mensen blij van worden.’

 

De Koplopers

De vraag is: wie gaan de kar trekken, zodra de droom is gedefinieerd? Zebregs: ‘Dat wordt gedaan door de koplopers. Dat zijn die relatief zeldzame types die weinig nodig hebben om in beweging te komen. Die initiatief durven nemen, verandering omarmen, een stap vooruit zetten waar anderen blijven stilstaan. Het gaat om ongeveer tien procent van de medewerkers in een organisatie. Mensen voor wie het voortouw nemen een natuurlijke reflex is. Daarbij hoort wel dat zij gesteund moeten worden door de top van een organisatie. Zonder mandaat is het lastig om verandering vorm te geven. Koplopers dienen de ruimte te krijgen om hun “ding” te doen. In de volgende fase nemen anderen het stokje over om de droom nog meer gestalte te geven, praktisch uitvoerbaar te maken, efficiënter, mooier. Uiteindelijk maken dromen het verschil en zetten ze mensen in beweging, waardoor verandering een betekenis krijgt.’

 

Purpose Day

Dat brengt ons al snel op het begrip purpose. Volgens Ralph Zebregs was het een logische stap voor de Droomfabriek om op zoek te gaan naar initiatieven die een bijzondere maatschappelijke impact hebben. Om ze vervolgens vol in de schijnwerpers te zetten tijdens de Purpose Day, een jaarlijks evenement dat wordt ondersteund door The Optimist als mediapartner. Met als beloning een heuse Purpose Award voor het meest geslaagde concept.

 

Bedrijven met een purpose maken daadwerkelijk het verschil
Ralph Zebregs

Ecologisch maandverband en tampons

‘Bedrijven met een purpose maken daadwerkelijk het verschil’, vertelt hij. ‘Wij helpen een aantal grote bedrijven met het vaststellen van hun purpose. Wil je alleen maar veel zeep verkopen, of ga je dit doen op een duurzame manier die klanten echt zien zitten?’ Hij haalt het inspirerende voorbeeld aan van Yoni, makers van ecologisch maandverband en tampons. ‘In plaats van in een hoek te kruipen en te klagen over de bestaande producten waar vaak sporen van schadelijke chemicaliën, pesticides en chloor in zitten, besloten twee vrouwen om zelf een beter alternatief te ontwikkelen. Een typisch geval van koplopers met een droom en een purpose. Nu kunnen meisjes en vrouwen kiezen voor gezondere, biologische producten die makkelijk verkrijgbaar zijn.’

 

Purpose Award

Op de home pagina zijn er verhalen van de drie initiatieven die vorig jaar door de Droomfabriek zijn voorgedragen voor de Purpose Award: The Dutch Weed Burger, Mud Jeans en Takecarebnb. ‘Stuk voor stuk bijzondere ondernemingen met elk een prachtig purpose’, bevestigt Zebregs. ‘Dit jaar gaan we nog een stap verder. Op 17 november vindt de volgende Purpose Day plaats in Amsterdam en dan willen we nog meer mensen en organisaties bereiken, en in beweging krijgen. Per slot van rekening gaat het niet alleen om dromen met een purpose, maar vooral om wat je met je dromen gaat doen en welk purpose je concreet nastreeft.’ Typische woorden van een koploper pur sang.

Deel dit artikel