Purpose Day: The Dutch Weed Burger

Wat bracht u op het idee van een alternatieve hamburger?

‘Ik ben eigenlijk lmmaker en historicus, heb ook nog een achtergrond als dierenactivist. Het idee was om die drie zaken te combineren door de geschiedenis en ontwikkeling van de plantaardige keuken vast te leggen. Deze speelt een belangrijke rol in de toenemende transitie van dierlijk naar plantaardig voedsel. Samen met Lisette Kreischer, een vriendin die kookboeken schrijft op dit gebied, vertrok ik in 2012 naar New York om allerlei restaurants te bezoeken die innovatief bezig waren met de plantaardige keuken.

we aten ons buikje helemaal rond
Mark Kulsdom

Dit waren zaken die goed draaiden, die niet traditioneel-vegetarisch bezig waren maar juist hun eigen feel gaven aan gerechten. Zeewier als nieuwe eiwitbron was toen al in opkomst. Na het nodige onderzoek – we aten ons buikje helemaal rond – maakte ik daar een documentaire over, die in Washington in première ging op het Environmental Film Festival. De foto’s die we tijdens onze trip online plaatsten, lokten veel reacties uit: “wow, waar kan je al dat lekkers kopen”, werd ons gevraagd. Toen die vraag bleef aanhouden, zijn we met een restaurant in Scheveningen gaan praten over een nieuw burgerconcept, gebaseerd op zeewier. Dat hebben we getest op een muziekfestival en voordat we het wisten was het een hit. Ik ben er druk mee; aan films maken kom ik amper nog toe. Misschien binnenkort weer, om het succes van The Dutch Weed Burger in beeld te brengen.’

 

Hoe zijn de reacties van consumenten en van de horeca anno 2017? Enthousiasme alom?

‘Het enthousiasme dendert door. Inmiddels vind je The Dutch Weed Burger op de menukaart van 120 restaurants, verspreid over heel Nederland. We staan op grote festivals, zoals Lowlands. Je ziet dat een nieuwe generatie opgroeit die onze burger als iets heel normaals ziet en die het onderdeel maakt van hun eetcultuur. De “oudere” generatie, zeg maar de 40-plusser, beschouwt het vaak nog als vleesvervanging, of als iets alternatiefs. Terwijl het in de perceptie van de nieuwe generatie gewoon burgers zijn die in de supermarkt liggen. We kunnen in die zin een brede markt bedienen. Er is een hele grote groep flexitariërs voor wie onze burgers een uitkomst zijn. De overgang naar minder vlees eten is bewezen makkelijker als het geleidelijk gebeurt. Maar restaurants kunnen met The Dutch Weed Burger ook klanten bedienen die 100% veganistisch willen eten.’

 

Als u nu terugkijkt: wat was de grootste hobbel die moest worden genomen om TDWB succesvol te maken? En wat zijn uw ambities?

‘Het was niet bepaald makkelijk om van een lekker, gezond huis- tuin-keuken-recept om te schakelen naar massaproductie. Daar komt veel bij kijken. Voor je het weet, boet je in aan kwaliteiten dat wilden we niet. De burger moet gewoon lekker smaken, betaalbaar zijn en hoge kwaliteit bieden; er is al genoeg bagger in de markt. 

De burger moet gewoon lekker smaken, betaalbaar zijn en hoge kwaliteit bieden; er is al genoeg bagger in de markt.
Mark Kulsdom

Wij willen ambachtelijk blijven en groeien daarom bewust en met mate. Mensen vinden ons een “inspiratiemerk”. Het sympathieke van nu willen we graag behouden, terwijl we wel nieuwe producten ontwikkelen en een slag groter worden.

We willen mensen op den duur iets bieden wat ze zelf thuis kunnen klaarmaken en partnerships zoeken met grote marktpartijen. We hebben bovendien het plan om restaurants te openen, om te beginnen al op 31 mei in Amsterdam. Als dat lukt, zie ik dat we in meerdere Europese steden restaurants starten: Parijs, Londen, Berlijn, Stockholm. Dat is geen droom, maar het grote plan!’.

 

U bent winnaar van de Purpose Award. Wat voor effecten merkt u daarvan?

‘Er zijn veel bedrijven die goed bezig zijn en op sociaal, maatschappelijk, ecologisch of ethisch gebied een probleem oplossen met hun product. Wat je nu ziet is dat de marketingbureaus van de grote multinationals dit ook oppikken. Het is mooi dat purpose zich vermengt met corporate-socio-responsibility, maar het is de vraag in hoeverre dat oprecht is.

Blijf oprecht, is de boodschap
Mark Kulsdom

Het kan best zijn dat je als bedrijf helemaal geen purpose hebt; dan ontstaat het gevaar dat het begrip wordt uitgehold. Ik vertel tijdens presentaties hoe wij dat doen. Blijf oprecht, is de boodschap. Ik vind het heel mooi dat die beweging van betrokkenheid er is en die zal alleen maar groter worden. De politiek laat het vaak afweten dus wat mij betreft is het bedrijfsleven aan zet. Daar ben ik nu ook onderdeel van en ik wrijf mijn boodschap bij iedere gelegenheid graag radicaal in bij mijn toehoorders. Het winnen van de Purpose Award versterkt daarbij mijn autoriteit en dat is prettig.’

Welke tip heeft u voor andere ondernemers die iets met een purpose willen doen?

‘Vroeger stelde men aan kinderen altijd de vraag: “wat wil je later worden?” Tegenwoordig kan je ook de vraag stellen: “Welk probleem wil je later oplossen?” Ik denk dat als je vandaag de dag iets wilt beginnen, er genoeg te doen valt. Het is nu allereest de uitdaging om de grote problemen aan te pakken. Als je daar een businessmodel omheen kunt bouwen, doe dat dan. Ga ernaar op zoek, want daarmee draag je echt het meeste bij aan de maatschappij en dat heeft simpelweg de toekomst.’ •

Meer Informatie: DutchWeedBurger.COM

Deel dit artikel