Purpose Day: Mud Jeans

Hoe kwam u op het idee voor Mud Jeans?

‘Mud Jeans ontstond vanuit de wens om spijkerbroeken te maken van duurzaam katoen. Jaarlijks wordt 24 miljard kilo katoen geproduceerd. Katoenteelt vergt grote hoeveelheden water. Ook een kwart van alle pesticiden wordt juist voor deze teelt gebruikt. Maar als je katoen zuiver houdt, is het heel goed recyclebaar. We wilden het bedrijf zoveel mogelijk volgens de principes van de circulaire economie laten functioneren. De mensen die de kleding maken, moeten op een eerlijke manier worden betaald en onder de juiste omstandigheden kunnen werken. Vanuit de wens om de keten sluitend te maken, is ook het idee van Lease a Jeans ontstaan. Voor een vast maandbedrag heb je een jaar lang een jeans, waarna je deze terugstuurt en de stof wordt gerecycled.’

Ik kon wat mijn industrie aan het doen was niet meer aan mijn kinderen verkopen.
Bert van Son

 

Wat waren uw persoonlijke drijfveren?

‘Ik zat al decennialang in de kledingindustrie en werkte vooral
in Azië. In 2008 heb ik een paar jaar vrij genomen en de wereld rondgereisd. Daarna wilde ik iets gaan doen waarbij ik mijn kennis en netwerk zou kunnen gebruiken, maar op een moderne, vooruitstrevende manier. Ik heb drie kinderen. Deze generatie zal het moeilijk krijgen met alle dingen die mijn generatie verzonnen heeft. Ik kon wat mijn industrie aan het doen was niet meer aan mijn kinderen verkopen. En ik wilde bovendien binnen mijn industrie laten zien dat het ook anders kan. En toen kwam Mud Jeans voorbij. Ik was eerder in Frankrijk al Disney’s Code of Conduct tegengekomen dat kinderarbeid probeert uit te bannen en waardoor ik wist dat er ook fabrieken met betere arbeidsomstandigheden zijn. Deze code is ook de basis van Mud Jeans.’

 

Hoe moeilijk was het om het project ook daadwerkelijk te realiseren en hoe helpt dit initiatief de wereld?

‘Aanvankelijk weigerden alle banken hun medewerking. We hebben toch doorgezet en aangetoond dat van afval gewoon hele mooie producten te maken zijn. Inmiddels bestaat al 23% van onze jeans uit gerecycled materiaal en we kijken continue naar nieuwe technieken om dat percentage te verbeteren. In de nieuwe collectie hebben we al een lijn die voor 40% uit gerecycled materiaal bestaat.

Tegenwoordig klopt enorm gemotiveerd en hoog opgeleid personeel bij ons aan met het aanbod om te helpen.
Bert van Son

Ook een ander, vrij onverwacht, effect begint nu merkbaar te worden. Onze productie heeft inmiddels een behoorlijk volume. Dat dringt overal door en tegenwoordig klopt enorm gemotiveerd en hoog opgeleid personeel bij ons aan met het aanbod om te helpen. Vaak zelfs zonder hoge voorwaarden te stellen.’

 

Welk advies kunt u anderen geven die hun eigen purpose zouden willen vinden?

‘Wij zijn keihard gegroeid en kunnen deze groei bijna niet bijhouden. We moeten nu een bank zien te vinden die wil meedenken. De eerste drie problemen zijn werkkapitaal, werkkapitaal
en daarna ook werkkapitaal. Daarom is mijn advies aan mensen die hun purpose willen vinden “Denk groot en tegelijkertijd Doe niet.” Want, je kan veel bereiken met grote dromen, zelfs internationale naamsbekendheid. Maar je moet ook bereid zijn om jezelf een bepaalde tijd geen salaris te betalen. Accepteer vervolgens dat iedere dag op kantoor er tenminste drie tegenslagen zijn. En dan zijn er nog de dagen waarop je denkt, misschien ben ik wel bezig met iets waarop niemand zit te wachten. Leer daarmee om gaan en je bent klaar om je purpose te vinden. Maar vooral geniet! Beleef plezier aan het idee dat je met iets moois bezig bent waarvan volgende generaties pro teren.’

Deel dit artikel