'Als er vertrouwen is, durven mensen  verantwoordelijkheid en autonomie te pakken '

Tessa Swanenberg

Lead People & Organization, Commercial Operations Bol.com

Achtergrond

Bol.com, de winkel van ons allemaal, verandert continu. Elke dag een beetje beter is hun motto. Vaak met kleine stappen en soms met grote. Zo ook in 2020, een omvangrijke organisatiewijziging van de commerciële tak van bol.com. Tessa Swanenberg is verantwoordelijk voor de way of working van Commercial Operations: ‘Door de organisatiewijziging kwamen de bijna 600 mensen in nieuwe, soms meerdere, cross-functionele teams. Onze uitdaging was om die nieuwe teams zo snel mogelijk als een (h)echt team te laten opereren. Bij bol.com weten we dat vertrouwen daarvoor de basis is. Als er namelijk vertrouwen is, durven mensen verantwoordelijkheid en autonomie te pakken, het leidt tot meer bevlogenheid, betere samenwerking in en tussen teams en tot betere resultaten’

Bol.com vroeg De Droomfabriek om een programma te ontwikkelen voor de bijna 100 crossfunctionele en hiërarchische leidinggevenden binnen commercie. ‘We zien deze groep als de hefboom voor de resultaten en de ontwikkeling van mensen en teams. Als het gaat om vertrouwen bouwen hebben zij een voorbeeldrol.’ Aldus Tessa. ‘We wilden een programma waarin wij als leidinggevenden konden leren en ervaren wat vertrouwen eigenlijk is en hoe je vertrouwen kunt bouwen in jezelf, in anderen en in teams.'

Bol.com was al bekend met De Droomfabriek vanuit teamontwikkel-trajecten. Tessa: ‘We kozen voor De Droomfabriek, omdat ze de organisatorische impact voor bol.com goed begrijpen en hun programma's daar goed op kunnen laten aansluiten. Ze zijn open en stellen zich gelijkwaardig op, en zijn tegelijkertijd ook confronterend en scherp op hardnekkige patronen in de organisatie.’

De uitdaging

Hoe zorgen we dat we in een snel en continu veranderende organisatie blijven werken aan vertrouwen, zodat mensen en teams bevlogen zijn, verantwoordelijkheid pakken en resultaten halen.

 

Aanpak
We ontwikkelden in nauwe samenwerking met bol.com een programma van 4 modules. Elke module bouwt voort op de voorgaande. 

  1. Vertrouwen in jezelf door te ervaren hoe je zelf bewust en onbewust omgaat met vertrouwen.

  2. Vertrouwen in de relatie met anderen, onder andere door goed te luisteren.

  3. Vertrouwen in teams door teamdynamieken te begrijpen en erop in te spelen.

  4. Vertrouwen bouwen tussen mensen en teams in de complexiteit van de (matrix)organisatie

 

Om direct het vertrouwen tussen de bijna 100 leidinggevenden te versterken werkten we in gemengde groepen. Met veel aandacht voor de praktijk. Want daar gebeurt het. Tussen elke module hebben deelnemers 1,5 maand om met persoonlijke experimenten aan de slag te gaan. Experimenten in het laten zien van ander gedrag en ervaren wat het effect daarvan is. Daardoor is de leercurve extra steil en maken deelnemers al gedurende het programma daadwerkelijk impact. Dit wordt verder ondersteund door tussentijdse begeleide intervisie momenten, waarin de deelnemers met elkaar ervaringen uitwisselen en elkaar stimuleren om nieuwe experimenten te doen.

Het resultaat

Ondanks dat het vanwege Covid last minute is omgebouwd naar een onlineprogramma, kreeg het gemiddeld een 9 als waardering van de deelnemers. Een paar reacties: ‘Mooi programma, prikkelt, zet aan het denken!’; ‘Voel me vereerd om meegedaan te hebben! Goede theorie, en niet te zweverig, met praktische tools om verder te gaan.’; ‘Ik vond de coaches erg goed! Zij brachten de discussies verder en zorgde voor nieuwe inzichten.’

 

‘Door de gemixte groepen leidde het programma direct tot meer vertrouwen tussen de deelnemers. Mensen zochten elkaar steeds meer op. Ook over inhoudelijke dingen.’ vertelt Tessa. ‘En doordat de modules en de methodieken zo goed aansluiten bij de dynamiek van bol.com ontstond een gemeenschappelijke taal om vertrouwen te duiden in het dagelijkse werk. De Droomfabriek maakte het ongrijpbare begrip ‘vertrouwen’ concreet en handzaam, zodat we er echt mee aan de slag konden. Het programma heeft enorm geholpen om het vertrouwen in de nieuwe teams te versnellen . 

1769765-200.png

Meer weten?

Wil je meer weten over deze case of heb je soortgelijke vragen?

Neem contact op met Marius Maljers of Jeroen Kamphuis.

bubbles.png