young professionals

en talent-ontwikkeling

frisse, energieke brandstof

voor de toekomst

Wat we vaak horen...

Wij komen een aantal terugkerende thema’s/ uitdagingen tegen voor organisatie en talenten.

De centrale vragen zijn veelal: hoe benut en ontwikkel je het potentieel en de vernieuwingskracht van jonge talenten? Hoe laat je de onbevangenheid van jonge talenten voor de talenten én de organisatie werken?

 

De uitdaging waar elk jong talent voor komt te staan is tot welk niveau behoud ik mijn eigen kleur en onbevangenheid. En in hoeverre wil ik me aanpassen aan de ‘standaard’ van de organisatie.

Jonge talenten hebben het vermogen om met een frisse blik naar hun nieuwe werkplek te kijken en de blinde vlekken en stokpaardjes met onbevangenheid tegemoet te treden. De keerzijde is dat ze na een aantal teleurstellende ervaringen hun onbevangenheid inruilen voor aanpassing aan de status quo - of dat de talenten besluiten de organisatie te verlaten. In beide gevallen verliezen de organisatie en het talent.

 

Wij geloven dat er een weg is waarin er én respect kan zijn voor het bestaande én behoud van eigenheid en onbevangenheid.

Het hoofd loopt in de ontwikkeling van jonge talenten voor op het lijf. De ontwikkeling van jonge mensen is via hun opleiding vooral gericht geweest op het hoofd, de cognitieve kant. Ontwikkeling op ratio gaf hen een beloning, vaak in cijfers of meer binair in slagen/ zakken voor een examen. Vaak heeft persoonlijke ontwikkeling minder aandacht gekregen. De neiging van talenten is om bij de eerste stappen in hun werk het via de as van de inhoud op te lossen.

 

Talenten uitnodigen om de waarde van zowel de hoofd- als ‘lijf-kant’ in te zien is een belangrijke sleutel tot succesvoller zijn. Dat start heel dicht bij huis, namelijk bij hen zelf en zichzelf beter en op een ander niveau leren kennen. Dat is spannend en leuk tegelijkertijd. Door hen op de juiste manier uit te nodigen komt er zowel discomfort als nieuwsgierigheid om om de hoek kijken.

.

Voor...

Voor alle organisaties die hun jonge talenten willen betrekken en stevig willen ontwikkelen.

Wil je meer weten

Bel ons:

Mail ons:

055 519 08 19

info@dedroomfabriek.nl

Onze Droomfabriek aanpak

Wij zijn van mening dat (jonge) talenten van vitaal belang zijn voor organisaties. Zij vertegenwoordigen een unieke, frisse en vernieuwende kijk op bestaande problemen en uitdagingen. Het geeft zeer veel energie, voor zowel de (jonge) talenten als de gevestigde orde, als dit potentieel gebruikt wordt. 

We begrijpen de belevingswereld van deze talenten, van deze generatie. Wat drijft hen? Hoe kijken ze naar zichzelf en de organisatie? Wat verwachten ze van hun leidinggevenden?

Na jarenlange ervaring bij diverse organisaties waaronder: NS, BAM, Achmea, Verkade en Rabobank hebben we inmiddels een helder beeld bij de vraagstukken van (jonge) talenten binnen grotere organisaties.

 

“In onze programma's gaat het om persoonlijke ontwikkeling én om daadwerkelijk iets te gaan DOEN met dit talent en potentieel binnen de organisatie. Daar ligt de kracht van De Droomfabriek. Door te doen, komt er een creatieproces op gang, waarbij de deelnemer uitgedaagd wordt om wat hij/zij belangrijk vindt te gaan realiseren in de organisatie. Inzetten van talent, leren begrijpen van de organisatie context, betrekken van medewerkers, omgaan met weerstand, doorzetten, enz. Dit zijn voor ons de relevante aspecten van leren. En dit creëert talenten die vanuit hun eigen geloof gaan staan voor wat zij belangrijk vinden, terwijl ze in verbinding zijn met de organisatie(doelen). Deze mensen worden woest aantrekkelijk, hun energie wordt ‘besmettelijk’ op een positieve manier; vooral in daden.

  

Wij werken vanuit de volgende 4 uitgangspunten

 

  1. werken vanuit verlangen: aansluiten bij de ambitie en drijfveren van de talenten

  2. pragmatisch: inzichten en handzame modellen die bewustzijn creëren op bestaande problemen en uitdagingen

  3. werken met spanning: als het spannend wordt, dan wordt het interessant en ligt er de kans op een daadwerkelijke doorbraak.

  4. ervaringsgericht leren. Leren doen we door te ervaren, door meer dan alleen ons hoofd te gebruiken; erover te praten. Onze insteek en leervormen zijn gericht op het creëren van ervaringen. Onze insteek en leervormen zijn gericht op het losmaken van gevoel en juist dat ook onderdeel maken van de uitwisseling en het gesprek.

 

Bij de ontwikkeling van het ontwerp van het trainee of young professional-programma is ons vertrekpunt dat het persoonlijk leiderschap deel het functioneren van de talenten enorm versterkt. Persoonlijk leiderschap heeft de kracht in zich om als multiplier te fungeren.